woensdag 22 oktober 2014

Vitamine D

Op dit moment is er in de media veel te doen over Vitamine D. Langzaam maar zeker wordt het steeds duidelijker dat onze voeding en onze moderne leefgewoonten ons niet alles bieden om alle 52 essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen per dag.

Wat doet vitamine D in ons lichaam?
Vitamine D bevordert de opname van calcium en helpt bij de opbouw van onze botten. Daarnaast beïnvloed een actieve vorm van vitamine D de spierfunctie, wat weer zorgt voor een beter evenwicht.
Ook is er sterk bewijs dat vitamine D een rol speelt in ons immuunsysteem, maar hier moet nog verder onderzoek naar gedaan worden.
Diabetes type 1 en 2 worden in verband gebracht met een te kort aan vitamine D.
Vitamine D zou ook invloed hebben op onze hersenen. Zo tonen verschillende onderzoeken een verband aan tussen tekort aan vitamine D en vormen van depressie.
Het KWF heeft een groot onderzoek gedaan naar vitamine D. Hieruit is gebleken dat vitamine D  colonkanker mogelijk kan voorkomen. Verschillende soorten kanker beginnen met een ontsteking en vitamine D heeft hier een remmende werking op.

Hoeveel vitamine D moeten we minimaal binnen krijgen per dag?
Op de volgende website is per geslacht en leeftijdscategorie aangegeven hoeveel vitamine D we nodig hebben.
http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/

Waar zit vitamine D in?
Het grootste deel van onze dagelijkse vitamine D wordt aangemaakt in onze huid door blootstelling aan zonlicht. Hiervoor geldt dat je dagelijks 15-30 minuten met onbedekt hoofd en handen tussen 11:00-15:00 uur buiten dient te zijn. Hier geld voor mensen met een getinte of donkere huidskleur dat er minder vitamine D aangemaakt wordt en er sowieso extra vitamine D ingenomen dient te worden.
Daarnaast is in Nederland vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.
Ook is vitamine D te vinden in verse vette vis.

Wil je weten hoe je dagelijks voldoende vitamine D binnen krijgt?
Stuur een privé-bericht via onze facebook pagina: https://www.facebook.com/Liveyourdream4U
Like ook meteen onze pagina als je er toch bent :)
Of mail naar info@petradeleeuw.nl onder vermelding van Blog-vitamineD.


Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl
http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/vrouwen-19-50-jaar/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten